Resepi Nasi Lemak

Resepi Nasi Lemak 

Assalamualikum Dan Salam Sejahtera,
     
     Hari demi hari berganti, kita sudah berada diawal bulan tiga. Cepat bukan masa berlalu. Peperiksaan akhir pun sudah menghampiri. Huhuuhu😢😨. Disebabkan lama tak makan nasi lemak, harini admin nak kongsi resepi nasi lemak paling sedap dekat korang semua. 

Contoh penyediaan nasi lemak yang ringkas. Menyelerakan
bukan😋

    Siapa yang tak tahu nasi lemak? pembohong lah kan hahahha. Lagi-lagi rakyat Malaysia, hampir semua orang tahu dan pernah makan tak kira muda mahupon tua. Nasi lemak terkenal dengan keenakkan dan harumannya yang bergitu memikat. Sangat sedap dimakan semasa breakfast sebelum masuk kerja atau pon ke kelas. Tapi hati-hati, boleh menyebabkan anda tertidur hahahha😆😆. 

   Jika bunga raya menjadi bunga kebangsaan Malaysia, nasi lemak pula seharusnya dilabel sebagai makanan kebangsaan negara ini. Sebagai rakyat Malaysia sejati, ramai yang membesar dengan makanan ini. Dengan rasa nasi yang lemak dan beraroma yang digaul bersama sambal ikan bilis, telur rebus ataupun telur goreng, kacang goreng dan timun, setiap suapan terasa begitu nikmat sekali sehinggalah ke suapan terakhir.

    Nasi lemak mendapat namanya daripada rasa nasi itu sendiri yang lemak dan berkrim. Tidak seperti nasi biasa yang ditanak menggunakan air biasa, nasi lemak dimasak menggunakan santan kerana terdapat beberapa khasiat tambahan yang diperoleh daripada santan. Pada zaman dahulu, nasi lemak akan dimasak di atas api yang sederhana (atau dimasak menggunakan kaedah kukus) dan perlu sentiasa dipantau bagi mengelakkan santan daripada menjadi hangit. Kini, nasi akan dimasak menggunakan periuk nasi elektrik sahaja. Selain santan, nasi turut dimasak bersama bawang putih, halia dan serai bagi meningkatkan lagi aroma dan rasa nasi tersebut.

Anatomi ramuan sebungkus nasi lemak

    Pada zaman dahulu, makanan ini lazimnya dihidang bersama ikan selar kuning goreng, kangkung dan sambal tumis. Dengan peredaran masa, nasi lemak kini dimakan bersama set sambal ikan bilis (ataupun sambal tumis yang dimasak berasingan daripada ikan bilis), kacang tanah goreng, telur rebus mahupun telur mata kerbau  bersama hirisan timun sebagai pelengkap hidangan.


Nasi lemak Ayam Rempah. Tak boleh gambarkan dia punya 
rasa sedapnya. Admin kena try jugak lepas balik kolej ni😃



Sejarah awal wujudnya nasi lemak dikatakan bermula ketika masyarakat Melayu mula menetap di pinggir pantai. Dengan memaksimumkan penggunaan bahan-bahan yang mudah didapati di kawasan tempat tinggal mereka seperti santan daripada buah kelapa yang dipetik dari pokok, kangkung yang banyak tumbuh meliar, dan ikan yang ditangkap di laut, maka terciptalah nasi lemak. Dari segi penggunaan daun pisang yang digunakan sebagai bungkusan pula, dipercayai daun pisang dijadikan sebagai bungkusan makanan bagi memudahkan para petani untuk membawa bekal ketika bekerja di bendang.


Walaupun kini masyarakat Malaysia sudah terbiasa dengan bekas makanan yang diperbuat daripada plastik (dan bahan-bahan lain juga), daun pisang masih tetap menjadi bungkusan pilihan seperti pada awal kewujudan hidangan popular ini. Selain daripada berfungsi sebagai pembungkus, daun pisang juga sebenarnya membuatkan aroma hidangan kegemaran nasional ini menjadi lebih wangi.

Daun pisang yang digunakan untuk membungkus nasi lemak

Meskipun hidangan ini dikatakan ialah makanan tradisional masyarakat Melayu, tetapi kini telah menjadi makanan kegemaran seluruh rakyat Malaysia yang berbilang kaum. Oleh sebab itu, masyarakat Cina di Malaysia turut mempunyai versi mereka yang tersendiri. Hidangan mereka ada berbeza sedikit daripada yang biasa kerana dimasak menggunakan beras wangi Jasmine. Selain di Malaysia, nasi lemak turut didapati di negara-negara Asia serumpun yang lain seperti Indonesia, Brunei, Vietnam dan juga Thailand tetapi versi nasi ini adalah berbeza dan dikenali dengan nama lain.

Resepi Nasi Lemak:-
Sambal:〜
Bahan bahan:
1 mangkuk ikan bilis
1 biji bawang besar - hiris
2-3 sudu besar gula pasir
Sedikit gula merah/gula Melaka
Garam
Air asam jawa/asam keping

Bahan kisar:
1/2 mangkuk cili kisar/20 tangkai cili kering - direbus dan ditos
2 biji bawang besar - boleh juga guna bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia - opsyenal
Sebesar ibu jari belacan bakar - opsyenal

Cara cara:
Panaskan minyak yang banyak, tumis bawang besar hiris sehingga naik bau sahaja. Masukkan bahan kisar dan kacau rata. Perlahankan api dan terus dikacau dengan api perlahan sehingga cili benar benar masak dan terbit minyak. Ianya memakan masa agak lama. Jika minyak kurang, bolehlah ditambah ketika menumis. Macam mana nak tahu kalau ianya telah garing? Minyak tumisan akan mula berbuih sedikit. Itu tanda dah garing.

Setelah bahan tumisan garing, masukkan sedikit gula terlebih dahulu dan kacau rata. Gula akan menjadikan warna sambal cantik dan berkilat.

Masukkan sedikit air mengikut kepekatan sambal yang disukai. Masukkan air asam jawa/asam keping, garam dan ikan bilis. Nota: warna sambal lebih cantik jika menggunakan asam keping.
Kacau rata sehingga sambal masak dan mesra.

Nota:
Sambal lebih sedap jika disediakan sehari sebelumnya.
Ikan bilis boleh digoreng sehingga layu, jika suka.

Nasi:〜
Bahan bahan;
Beras - basuh dan tos
1-2 helai daun pandan - carik dan simpul
Sedikit garam
1 - 2 inci halia - hiris kasar
1 cawan santan pekat/1 kotak santan kotak

Cara cara:
Masak nasi dengan air secukupnya, iaitu bergantung kepada jenis beras masing masing. Biasanya paras air dalam kurang 1 inci atau satu paras garisan di jari.

Masukkan garam dan juga daun pandan yang dicarik. Mesti dicarik bagi menambah aroma daun pandan. Masukkan dalam rice cooker dan masak seperti biasa.

Bila mendidih dan air hampir kering, masukkan hirisan halia dan santan pekat tadi. Kacau rata. Sambung masak sehingga nasi masak sepenuhnya. Siap untuk dihidangkan.


OKAY ITU SAJA UNTUK KALI INI. SELAMAT MENCUBA. TERIMA KASIH😉😄

















Comments

  1. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    ReplyDelete

Post a Comment